Coded with love💘

Sphere

Een interactieve experience tafel voor in wachtkamers

Team: Anneli Vanenburg, Roos Verhoek, Freek Wiltenburg, Marley van Reenen en Deborah Groeneveld
Jaar: mei 2019 – juni 2019

Startpunt

Wie, wat, waar?

In wachtkamers hangt vaak een ongemakkelijke, gespannen sfeer. Het zijn het meestal klinische stille ruimtes waar men zich geen houding weet te geven. Terwijl de volwassenen zittend op een rij stoelen, aan het wachten zijn, vermaken de kinderen zich met een voor hen ingerichte speeltafel. Deze tafel zorgt voor interactie met andere kinderen, afleiding en het verminderd de spanning. Zo een object is er niet voor volwassenen, maar waarom niet?

Onderzoek

Doelgroep en hun gedrag begrijpen

Om een interactieve embodied experience te ontwerpen, was het belangrijk een aantal dingen concreet te hebben: Wie bevinden zich in de ruimte? Hoe gedragen zij zich? Wat is het effect van de fysieke context op deze doelgroep? Om hier antwoord op te krijgen zijn er mensen geobserveerd in een wachtkamer. Daarnaast is er een How, Why en What analyse gemaakt.

Ideevorming

Concepting en concretisering

Door middel van de 'mash-up'-methode hebben we willekeurige ideeën bedacht om in te grijpen op de situatie. Door deze brainstorm onstond het idee van een gedeeld element van verbinding, gestuurd door data. Om dit te visualiseren hebben we schetsen gemaakt en deze vervolgens beoordeeld met de stickermethode. Het meest aansprekende idee is geconcretiseerd aan de hand van het ISGVO-model.

Doel

Sphere

Om een prototype te kunnen ontwikkelen, was het belangrijk om het doel duidelijk te hebben. Namelijk:

  • Kalmeren
  • Tijdsbesteding
  • Non-verbale interactie stimuleren

Met de focus op dit doel zijn we gaan ontwikkelen. Dit hield o.a. in het doen van testen naar vorm en materiaal. Daarnaast moest het technische deel ook goed in elkaar gezet worden. Zo onstond een interactieve tafel, speciaal ontwikkeld voor in wachtkamers. Het ontwerp is gebruiksvriendelijk en toegankelijk voor iedereen. De tafel is een verbindingselement om de sfeer te veranderen en mensen meer bloot te stellen aan elkaar.

Prototype

Hoe werkt het?

In het midden van de tafel liggen ronde objecten. Wanneer een gebruiker op een krukje plaatsneemt, wordt zijn hartslag gemeten. Deze hartslag is de ‘aan’ knop van 2 objecten op de tafel. Ze zullen gaan ‘leven’ door kleur, trillingen en pulsering van licht. Het 'ademen' van de objecten (pulseren van de kleurverlichting) brengt kalmte en rust over.

Op het moment dat er een andere gebruiker de wachtkamer binnenkomt en op een kruk plaatsneemt start hetzelfde proces. De bezoekers kunnen elkaars objecten oppakken en voelen. Dit creëert een intieme relatie tussen de gebruikers en het kan reden zijn voor gesprek. Het is aan de gebruikers te ontdekken hoe de installatie hen kan beïnvloeden en beïnvloedbaar is.

Door de verschillende structuren op de objecten wordt de gebruiker uitgelokt om de interactie aan te gaan. Het interacteren met de objecten veroorzaakt afleiding en geruststelling voor de gebruiker. Dit is een vorm van bezigheidstherapie.

Volgende case →

Cultural Probe

Een onderzoek naar ervaringen van middelbare scholieren met formatief toetsen

arrow